گرفتن صحیح ویولن و یکی از راه های آن – آموزش ویولن ۱۴

گرفتن صحیح ویولن و یکی از راه های آن

در زیر یکی از راه های گرفتن صحیح ویولن به طور جامع شرح داده شده است:

۱ ویولن را از روی میز بردارید یا از جعبه بیرون بیاورید، طوری که قسمت حلزونی به سمت چپ شما باشد.

ویولن را از روی میز بردارید یا از جعبه بیرون بیاورید، طوری که قسمت حلزونی به سمت چپ شما باشد. برای این کار دسته ی ویولن را کف دست چپتان که به سمت بالا چرخانده اید، نگه دارید. طوری که انگشتان به آرامی دور دسته ی ویولن و شست دور سیم ها حلقه زده باشند.


قسمت بالای بدنه ی ویولن را با دست راست بگیرید. طوری که شست به آرامی روی چانه گیر و انگشت اشاره در امتداد دنده ها باشد و سایر انگشتان پشت ساز قرار بگیرند.


۲. دسته ی ویولن را با دست چپ بگیرید.

دسته ی ویولن را با دست چپ بگیرید. دست راست را همان طور که در مرحله ی ۱ گفته شد، نگه دارید. ویولن را مانند یک سینی در مقابل تان نگه دارید. (شکل ۱-۳ الف)


مرحله ی ۲ روش تمرین در هوا را مرور کنید.


۳. حال که هر دو دست سر جای خودشان قرار گرفته اند، ویولن را بالا و کمی به سمت چپ در یک سطح افقی نگه دارید.


۴. همان طور که ویولن را به سمت بالا حرکت می دهید، آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

همان طور که ویولن را به سمت بالا حرکت می دهید، آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. سیم گیر را در مرکز سمت چپ گردنتان بگیرید و همزمان بازوی چپ را باز کنید تا حلزونی را از خود دور نگه دارید و به مقصد نهایی آن نزدیک کنید.


۵. وقتی ویولن را در وضعیت اجرا قرار می دهید دست راست را به آرامی از خود دور کنید.

وقتی ویولن را در وضعیت اجرا قرار می دهید دست راست را به آرامی از خود دور کنید. در امتداد انحنای دنده های ویولن در سمت سیم می و سپس آن را چند سانتی متر به سمت راست چانه گیر، در جای راحتی کنار ویولن قرار دهید.

اگر فرض کنیم جهت مستقیم، زاویه ی صفر درجه باشد. نوازندگان ویولن، بسته به شکل شانه ها، فک و شکل کلی ساختمان بدن شان، معمولا حلزونی را بین ۵۰ تا ۷۰ درجه ی بیرونی به سمت چپ نگه می دارند. آسودگی و راحتی حرکت، زاویه ی دلخواه هر نوازنده را مشخص می کند.


در این نقطه، ویولن در طول بازوی باز دست چپ و سیم گیر در حد ارتفاع فک چپ تان قرار گرفته است. درست مانند شکل ۱-۳ ب


۶ ویولن را به آرامی به سمت خود بیاورید و سپس حاشیه ی پشتی ویولن (زیر محدوده ی چانه گیر و سیم گیر) را روی استخوان ترقوه ی چپ تان قرار دهید.

دنده های ویولن، درست در سمت چپ سیم گیر، به گردن شما، زیر فک چپتان برخورد می کند. اگر ویولن در جای صحیح خود باشد، سیم گیر آن تقریباً نزدیک وسط گلوی شما قرار خواهد گرفت. سمت سیم می ویولن ممکن است کمی پایین تر از سمت سیم سل قرار بگیرد که زاویه ی دقیق آن به ساختار استخوان ترقوه و شانه ی نوازنده بستگی دارد.


همان طور که آماده می شوید ویولن را در وضعیت اجرا قرار دهید، خطی که در امتداد ساعد چپ شما از آرنج تا بند انگشتان است، باید کاملا صاف باشد.


۷. دقت کنید وقتی ویولن با گردن شما در تماس است و روی استخوان ترقوه قرار دارد…

دقت کنید وقتی ویولن با گردن شما در تماس است و روی استخوان ترقوه قرار دارد، دسته ی آن بین شست و انگشت اشاره که به شکل U می شوند، قرار می گیرد. انگشتان دست چپ گرد شده و به آرامی روی سیم ها شناورند تا شکل اولیه ی دست را تشکیل دهند.


جزئیات محل قرارگیری دست چپ در آموزش های بخش ۵ توضیح داده شده است. دست چپ در نهایت حدود سه سانتیمتر پایین تر از دسته ی ویولن قرار خواهد گرفت و فضای کوچکی بین شکل U شست و قسمت داخلی دسته ی ویولن ایجاد می شود. اما قرار دادن ویولن در قسمت U شکل به عنوان حرکت اولیه، به شکل گیری دست و راحت نگه داشتن ویولن هنگام شروع اجرا کمک می کند.


۸. سرتان را روی محور افقی بچرخانید طوری که نگاهتان در امتداد گریف به سمت حلزونی ویولن باشد.

۹ به آرامی سمت چپ فکتان را روی چانه گیر پایین بیاورید


به آرامی سمت چپ فکتان را روی چانه گیر پایین بیاورید. مانند شکل ۱-۳ ج. تمام شد تا زمانی که حس کنید دست چپ آماده است تا به تنهایی ویولن را نگه دارد، دست راست می تواند بدنه ی ویولن را نگه دارد.

طرز صحیح ایستادن با ویولن


طرز صحیح ایستادن و هنگام ایستادن با ویولن
طرز صحیح ایستادن با ویولن

شکل ۳-۱ – گرفتن صحیح ویولن

بیشتر بخوانید: طرز ایستادن صحیح با ویولن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا