مشکلات پیچ های تنظیم – آموزش ویولن ۱۱

مشکلات پیچ های تنظیم


معمولاً کار با پیچ های تنظیم آسان تر از کوک هاست. چون ضامن های مکانیکی آنها از فلز ساخته شده و در شیار مخصوص تعبیه شده اند و به اندازه ی کوک های چوبی در معرض تغییرات آب و هوایی قرار ندارند. غلبه بر مشکلات پیچ های تنظیم بسیار آسان تر از کوک هاست.


پیچ تنظیم خشک شده و نمی چرخد

راه حل: کمی گرافیت را با یک مداد نرم به شیار پیچ بزنید. همچنین می توانید کمی صابون خشک به شیار پیچ بزنید (شکل ۱۳-۲). این راه حل خوبی است. مگر این که پیچ شیارهای نامنظم داشته باشد که در این صورت باید ویولن را به سازفروشی ببرید که آنجا پیچ تنظیم را عوض کنند. (خوشبختانه کار گرانقیمتی نیست!)


پیچ تنظیم آنقدر پیچیده شده است که انتهای پیچ به ویولن کشیده می شود.

راه حل: پیچ تنظیم را باز کنید تا جایی که شل شود. (اما نه این که بیرون بیفتد و قل بخورد). سپس از کوک برای کوک کردن سیم با تن صدای مخصوص اش استفاده کنید.


برای پرهیز از هر نوع فشار و صدمه به صفحه ی ویولن هفته ای یکبار وضعیت پیچهای تنظیم را بررسی کنید و مطمئن شوید که زیادی پیچیده نشده باشند. همچنین می توانید پیچ های تنظیم را در حد وسط محدوده ی چرخش آنها قرار دهید تا در جای خود گیر نکنند و نچسبند.

پیچ تنظیم آنقدر شل شده است که از شیار آن بیرون می افتد.

راه حل شل شدن پیچ تنظیم به نحوی که از شیار بیرون می افتد چنین است:

این کوچولوی حقه باز را از روی زمین بردارید و به آرامی سر جایش بگذارید. پیچ گوشتی را تا آنجا که ممکن است بالا نگه دارید تا مانع نامنظم شدن پیچ شود.

شکل ۱۳-۲ استفاده از مداد نرم برای آسان تر شدن چرخش پیچ های تنظيم.

شکل ۱۳-۲ استفاده از مداد نرم برای آسان تر شدن چرخش پیچ های تنظيم.

بیشتر بخوانید: عیب یابی کوک ها و پیچ های تنظیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا